Το πείραμα του Ερατοσθένη

png

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
 Βασισμένο στις αρχές της Ανακαλυπτικής Μάθησης, το Πείραμα του Ερατοσθένη αποτελεί μία μαθησιακή δραστηριότητα σχεδιασμένη στο πλαίσιο αυθεντικών καταστάσεων που αναδεικνύει την συμπληρωματικότητα της “καθαρής” και της “εφαρμοσμένης” άποψης των Μαθηματικών αλλά και των ΦΕ εν γένει, φέρνοντας στο προσκήνιο – την συχνά παραγκωνισμένη στα σχολικά εγχειρίδια – σημασία της απόδοσης νοήματος έναντι της ισχύος των Μαθηματικών.
 Οι μαθητές, εμπλέκονται σε μια διαθεματική δραστηριότητα αξιοποιώντας τις σχολικές γνώσεις των Μαθηματικών, Φυσικής και Γεωγραφίας αλλά και εργαλεία ΤΠΕ και συνεργαζόμενοι με σχολεία από όλο τον κόσμο, υπολογίζουν την περιφέρεια της Γης, όπως έκανε ο Ερατοσθένης πριν από περισσότερα από 2.000 χρόνια, με απλά εργαλεία όπως χάρακες και μεζούρες.
 Η τάξη – διαμέσου του εκπαιδευτικού – εγγράφεται στην πλατφόρμα http://eratosthenes.ea.gr/ όπου εντοπίζει σχολεία-συνεργάτες σε τοποθεσίες με κατάλληλο γεωγραφικό μήκος. 

 Οι μαθητές αφού προετοιμαστούν κατάλληλα στην τάξη, ετοιμάζουν την πειραματική τους διάταξη και λαμβάνουν μετρήσεις την ώρα μεσουράνησης κατά την εαρινή ισημερία ώστε με αναλογίες να υπολογίσουν την περιφέρεια της Γης.

Επιπλέον χρησιμοποιούν εργαλεία ΤΠΕ ώστε να εντοπίσουν τις γεωγραφικές συντεταγμένες, να μετρήσουν αποστάσεις, να εντοπίσουν την ώρα μεσουράνησης και να καταγράψουν το πείραμά τους. 

 Τέλος, προβληματίζονται για τους περιορισμούς στους οποίους υπόκειται το πείραμα και τις αιτίες που οδήγησαν στα μετρήσιμα σφάλματα των ευρημάτων τους.
 Στην δραστηριότητα συμμετείχαν οι μαθητές Α΄Λυκείου και υλοποιήθηκε την περίοδο 20-26 Μαρτίου 2023.

 

FEEL

 Οι μαθητές παρακολούθησαν σε βίντεο πώς ο Ερατοσθένης μέτρησε την Περιφέρεια της Γης εδώ και εδώ, που διατίθενται ελεύθερα.   Ακολούθησε συζήτηση και ιστοεξερεύνηση για το ιστορικό πλαίσιο της εποχής, τις αντιλήψεις των αρχαίων Ελλήνων για το σχήμα της Γης και την θέση της στο Σύμπαν.

 

IMAGINE

 Οι μαθητές σχεδίασαν το πείραμα: Καταγράφουν τους περιορισμούς (ημερομηνία, ώρα και συνθήκες συνεργασίας με άλλα σχολεία) και εντόπισαν τις σχολικές γνώσεις από τα Μαθηματικά, τις Φυσικές Επιστήμες και εργαλεία ΤΠΕ που απαιτούνται για την υλοποίηση του πειράματος.

Πρότειναν αντικείμενα που μπορούν να αξιοποιηθούν για την μέτρηση (ράβδος, βιβλίο και άλλα στερεά που οι συμμετρίες τους διευκολύνουν την μέτρηση) και τα εργαλεία που θα χρειαστούν (χάρακας, μέτρο, αλφάδι, επίπεδη επιφάνεια για την τοποθέτηση του αντικειμένου, κινητό για την λήψη φωτογραφιών και την επεξεργασία της φωτογραφίας).

Συνέλεξαν, αξιοποιώντας σύγχρονα εργαλεία ΤΠΕ, τις υπόλοιπες πληροφορίες όπως συντεταγμένες των τοποθεσιών, αποστάσεις και ώρα μεσουράνησης.

CREATE

Ο βροχερός καιρός και η συννεφιά ουρανός του Bielefeld δεν επέτρεψαν την διεξαγωγή των μετρήσεων στον προκαθορισμένο χρόνο, οπότε προσαρμόσαμε το πείραμα, διεξάγοντας τις μετρήσεις λίγες μέρες αργότερα με ένα εικονικό σχολείο στον Ισημερινό (μηδενική γωνία).

SHARE

Για την δραστηριότητα, χρησιμοποιήθηκε online συνεργατικός πίνακας ενώ τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στον σχολικό ιστότοπο.

                                                                                                                       

Latitude: 52.03° N Longitude: 8.5324° E

Latitude: 52.00° N Longitude: 8.31° E Google Earth

Latitude: 00.00° N Longitude: 8.31° E Google Earth

Απόσταση  5732.9

28.3.2023 10:21

L=23,2

S=44,3

L

S

23,2

44,3

2,40

4,45

15,0

27,4

 

Eratosthenes Experiment 2023